Superkrachten voor je hoofd (2024) recensie, (2024)

Superkrachten voor je hoofd (2024) recensie, (1)Regie: Dylan Haegens | 92 minuten | familie | Acteurs: Finn Vogels, Elise Schaap, Bas Hoeflaak, Dylan Haegens, Jeroen Spitzenberger, Joke Tjalsma, Willie Wartaal, Marit Haegens-Brugman

Als je wilt weten waarom je volgens regisseur Dylan Haegens naar deze film zou moeten gaan, moet je zijn YouTube Kanaal maar eens opzoeken. Daar noemt hij er drie: Dat er vette stunts in zitten (hoofdrolspeler Finn Vogels heeft al zijn stunts zelf uitgevoerd); de tweede reden is dat er heel veel humor in de film zit waardoor niet alleen kinderen maar ook volwassenen kunnen lachen; de derde reden is dat de dochter en de oma van de regisseur een heel klein rolletje in de film hebben … Of dat laatste nu zo’n goede reden is, daar valt over te twisten, maar de stunts en de humor zijn het zeker waard om met het hele gezin (6 – 90 jaar) naar de bioscoop te gaan om ‘Superkrachten voor je hoofd’ te gaan zien.

‘Superkrachten voor je hoofd’ draait om Lev. Helaas heeft Lev in het echte leven minder lef dan zijn naam zou doen vermoeden. Lev (Finn Vogels, 2011, “De stamhouder”) leeft een klein drama. Mank geworden door een overmoedige sprong van de garage, gezegend met ouders waarvan werkelijk helemaal niets mag en gepest op school klampt hij zich vast aan het leven van Healix, een held uit een van de games die hij vaak speelt. Healix (Jeroen Spitzenberger) beschikt over magische krachten waarmee hij mensen geneest. Bovendien kan hij met zijn heldentrucs mensen redden uit de klauwen van zijn grote tegenstander Snotman (gespeeld door regisseur Dylan Heagens). Deze droomwereld van de gamers verbindt zich met de echte wereld als er een Comic Con gehouden wordt. Lev wil daar natuurlijk graag heen om Healix te ontmoeten en heeft de stille hoop dat Healix hem kan genezen van zijn manke been. Maar, je raadt het al, zijn ouders vinden het evenement veel te gevaarlijk voor Lev. Dan verschijnt op een mooie dag zijn oma Lydia, de tegenpool van haar dochter Lidewij (prachtig vertolkt door Elise Schaap). Oma (mooie rol van Joke Tjalsma) rijdt op een rode motor met zijspan en laat zich niet zomaar de mond snoeren. Ze bedenkt allerlei plannetjes om samen met Lev leuke dingen te gaan doen.

Onder het motto “gezeur is voor bejaarden” pakt ze de koe bij de horens en regelt ze dat Lev toch naar Comic Con mag. Lidewij en Govert (Bas Hoeflaak) vormen een mooi stel ouders die gaande de film in gaan zien dat het opvoeden van Lev ook anders kan. Oma neemt Lev mee naar haar uitvinder Leo (Willy Wartaal) om een kostuum te ontwerpen. Uitvinder Leo beschikt over veel talenten, maar heel wat uitvindingen moeten nog zo worden ontwikkeld dat ze enig nut hebben.

Parallel aan de ontwikkelingen met oma gebeurt op school ook van alles. Lev fantaseert af en toe dat hij daar dankzij Healix de held speelt om indruk te maken op de meisjes die hem niet zien staan. Behalve één meisje misschien… Ook hier worden de wereld van de gamers en de echte wereld op een intelligente manier met elkaar verbonden.

‘Superkrachten voor je hoofd’ gaat over thema’s die voor veel kinderen (en volwassenen) herkenbaar zullen zijn. Het pesten op school relateert aan de mentale weerbaarheid van kinderen. Lev wijst zijn oma Lydia er voortdurend op iets niet mag van zijn ouders, maar zijn oma laat hem zien dat als je in jezelf gelooft je ver kunt komen. Zo zijn er meer thema’s te ontdekken die herkenbaar zijn: denk aan faalangst en de rol van het ouderlijk gezag. Levs vader Govert steekt er zelf ook heel op van de lessen uit de film, evenals Levs moeder.

‘Superkrachten voor je hoofd’ werkt toe naar een prachtige en dramatische climax die de kijker niet onberoerd zal laten. Daar zal Lev laten zien dat hij wel degelijk lef heeft. Niet als een verzonnen superheld uit een game. Finn Vogels als Lev is werkelijk een hele goede combinatie.

Echt een leuke film dus met humor en een traan met opmerkelijk ‘volwassen’ acteerwerk van de nog zo jonge Finn Vogels die al heel wat rollen op zijn CV heeft staan. We zullen ongetwijfeld nog vaak van hem horen.

Ton IJlstra

Waardering: 4

Bioscooprelease: 10 juli 2024

Tags: filmrecensent | Ton IJlstra

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Moshe Kshlerin

Last Updated:

Views: 5913

Rating: 4.7 / 5 (57 voted)

Reviews: 88% of readers found this page helpful

Author information

Name: Moshe Kshlerin

Birthday: 1994-01-25

Address: Suite 609 315 Lupita Unions, Ronnieburgh, MI 62697

Phone: +2424755286529

Job: District Education Designer

Hobby: Yoga, Gunsmithing, Singing, 3D printing, Nordic skating, Soapmaking, Juggling

Introduction: My name is Moshe Kshlerin, I am a gleaming, attractive, outstanding, pleasant, delightful, outstanding, famous person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.